هرکسی به نوعی در این جهان کلک خودش را می‌کند. اما یک بزرگسال بیش‌فعال با مدام فکر کردن دخلش می‌آید.

طبیعی است اگر بیش‌فعال باشید و مدام به آینده فکر کنید. چه کسی به آینده فکر نمی‌کند؟

غرق در افکار و رویای آینده شدن. از ترسِ نتوانستن مدام سناریو درذهن طراحی کردن، از خصوصیات بارز شماست. تعجب نکنید اگر بعد از یک جروبحث اعصاب خوردکن با همسر یا یارتان تا یک هفته هنوز در موردش با خود حرف می‌‌زنید. در حالیکه طرف مقابلتان از ماجرا چند ساعت بعد از آن بیرون آمده.

افرادی که بیش‌فعالند معمولا با دو دسته نشخوار فکری دست وپنجه نرم می‌کنند:

نشخوار منفی

این نوع نشخوار معمولا به اتفاقاتی که در گذشته رخ داده است مربوط می‌شود.

از خودتان می‌پرسید چرا او این حرف را زد؟

منظورش چه بود؟ می‌خواست مرا آزار دهد؟ حتما من مشکل دارم که نمی‌توانم حرفم را به او بفهمانم.

نشخوار اضطرابی

این نشخوار از نوع افکاری است که با فکر آینده گره خورده است.

اگر تنها بمانم چه می‌شود؟

اگر با هیچ‌کس نتوانم زندگی کنم چه؟

اگر او مرا ترک کند چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر امتحانم و پاس نکنم چه می‌شود؟

در هر دوحالت ذهن فرد چنان او را درگیر می‌کند که گاهی از دست مغزش می‌خواهد سرش را به دیوار بکوبد.

چند راه حل

بنویسید. مثل همیشه یکی از پیشنهادهایی که همیشه روی آن تاکید زیادی می‌شود نوشتن است. هرچه در ذهن دارید روی کاغذ بیاورید.

بررسی دوباره داستان

می توانید مثل یک کارگردان، از زوایای مختلف داستان را ببینید و تصور کنید که اگر اینگونه شما فکر می‌کنید نباشد چه اتفاقی می‌‌افتد. از خودتان بپرسید این افکار تا به حال چقدر به شما سود رسانده یا به شما آسیب زده است.

با صدای بلند آه بکشید 

چیزی شبیه آآآآآآآآ یا آه-آه با فاصله‌های کوتاه می‌تواند بسیار در توقف افکار منفی کارساز باشد.

تصویر سازی کنید

خودتان را جای طرف مقابل بگذارید تا متوجه شوید کجا واقعا دارید خود را یا او را آزارمی‌دهید. اما این کار را بدون درگیر کردن احساساتتان انجام دهید یعنی خودتان را سرزنش نکنید. فقط مشاهده کنید.

اگر امکان گفتگو دارید گفتگو کنید

به طرف مقابل بگوئید چه حالی دارید و از او بخواهید به شما گوش دهد.

به او بگوئید چه افکاری در سر دارید و از او بخواهید با شما صحبت کند.

مراقبه کنید

ایستاده، نشسته، در حال راه رفتن فرق نمی‌کند فقط به بدنتان فکر کنید. مغز، قلب، پا، دست تمام اینها را مشاهده کنید.

مقاله‌ی زیر را بخوانید. این مقاله از تاثیر افکار منفی وخیال‌بافی بر اضطراب وافسردگی صحبت می‌کند.

تاثیرخیالبافی و نشخوار روی افسردگی و اضطراب

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *