یکی از تجربیات نابی که دوست دارم از آن صحبت کنم رقصیدن با کسی است که دوستش دارم. تجربه ایی که تا زنده هستم دوست دارم با عزیزترینهایم تکرارش کنم.

در سال ۲۰۲۰ در مجله ی علمی و علوم اعصاب انسانی فرانتیرز مقاله ایی با عنوان ” رقص در مغز” جمله ی اول خود را اینگونه آغاز کرد:

رقص از نگاه سنت غیر غربی نوعی حالت ابراز خود است که حرکات و تکانهای بدن را در فضا درگیر می کند و هدف از اجرای آن “هنر” است. در همین مقاله رقصیدن را  شکلی از حرکات چند وجهی ، یکی از رفتارهای طبیعی انسان از بدو تولد معرفی کرده است.

طبق این مقاله، علوم اعصاب معتقد است رقصیدن حرکتی است که   بدون برنامه ریزی قبلی و از روی قصد تولید میشود و با هدف نمایش دادن هنر ، مناسک مذهبی یا  یک نوع تعامل اجتماعی خودش را بیان می کند.   این  حرکات شبکه های متنوعی از گیرنده های عصبی در مغز را درگیر می کند. علاوه بر این، رقصیدن میتواند روند عصبی-رفتاری مغز را پشتیبانی کرده و  هفت منطقه ی بارز در مغز رافعال سازد.

مناطق حسی

حرکتی

شناختی

اجتماعی

احساسی

ریتمیک

خلاقیت

رقص از قبایل شمن گرفته تا رقص سوفی ها به هنگام سماء و رقصهای وجدگونه که در مقاله ایی به طور جداگانه از آن سخن خواهم گفت، بر طبق تحقیقات باعث تنظیم ریتم بدن، کاهش استرس و هیجانات منفی و تخلیه خشم میشود.

اما بخش مهمی از این مقاله که قصد دارم به آن اشاره کنم این است : رقصیدن ریشه در تکامل انسان داشته و هدفش  ایجاد اتصال میان افراد است.

رقص شامل تقلید (Imitation)  یعنی هماهنگ کردن حرکات و (Synchrony) به مفهوم هماهنگ کردن زمان می باشد. تنظیم روابط میان افراد در این تئوری به جهت نقش  آن درانسجام و اتصال “خود” به دیگری از آن صحبت شده است.

تقلید در تکامل بشر نقش اساسی دارد. بشر از طریق تقلید توانسته بسیاری از امورش را شکل دهد. وقتی ما رشد می کنیم تقلید به ما در روابطمان و حتی آموختن مهارتها بسیار کمک می کند.

همینطور هماهنگ سازی زمانی، به ما یاد می دهد  چگونه از لحاظ شناختی، اجتماعی، احساسی خودمان را در میان جمع با دیگر افراد گروه تنظیم کنیم.  نویسنده ی مقاله ی مذکور عقیده دارد چون در رقص بسیاری از اعضاء بدن مانند دست، پا، چشم، نگاه درگیر میشود ، بسیار در اتصال فرد به دیگری نقشی مهمی ایفا می کند.

به همین جهت ، رقصیدن با فردی که با او احساس خوبی دارید می تواند شما را از جهان اختلافهایتان رها کرده و به خود اصلی، خودی که عاری از غرور، نامهای دروغی، تعریفهای جعلی است متصل کند.رقصیدن با فردی که به او علاقه دارید می تواند خود اصلیتان را نمایان کند.

رقصی که از قبل برنامه ریزی نشده باشد. رقصی که برآمده از حرکات از پیش تعیین شده نباشد. در چشمان هم نگاه کنید و هیچ شرم نکنید چون علم هم شما را حمایت کرده است.

این هفته این تمرین را امتحان کنید شاید راحت تر توانستید با همراهتان ارتباط برقرار کنید.

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnhum.2020.584312/full

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *