رابطه بیشتر وقتها وقتی به چالش کشیده میشود که حدومرزهای طرفین مشخص نباشد. خوب بله بسیار سخت که روشن و واضح صحبت کرد و در فرهنگ ما غیر مستقیم حرف زدن، طفره رفتن،از بحث فرار کردن و همیشه به اصطلاح “توپ را در زمین دیگری انداختن ” آسان تر از مستقیم حرف زدن است.

واضح و روشن صحبت کردن کمی دردناک است چون موجب میشود فرد با خودش روبرو شود و این رویارویی بسیار دردناک است.

سخت است  بپذیرم نمی توانیم به طرف مقابل گوش کنیم.

سخت است بپذیریم آدمی هستیم که هیچ نقدی را درباره خودمان قبول نمی کنیم.

نمی توانیم قبول کنیم که در هیچ کار خانه مشارکت نداریم، ریخت و پاشمان به حدی زیاد است که مدام یک فرد پشت سرمان باید آواری که ساخته ایم را جمع کند.

و در مجموع سخت است مسئولیت خودمان بودن را با تمام نخراشیدگی ها بپذیریم و وارد مسیر تغییر شویم.

هیچ کس نگفته است این رویارویی کار راحتی است و ظرف یک هفته یا حتی یکماه اتفاق می افتد. تنها چیزی که در این شرایط میتوان انجام داد تصور زندگی با این شرایط است که هیچ ربطی به فردش ندارد بلکه نقطه ی عطفش دقیقا خود ما هستیم.

اینکه بپذیریم مشکلی وجود دارد بی آنکه بخواهیم طرف مقابل را مقصر بدانیم و سکوت و پذیرش را برای تحمل رنج تغییر در خود افزایش دهیم.

نه، اشتباه نکنید من نسخه ی نا ممکن صادر نمی کنم. از این بسته های روانشناسی که می گویند: وقتی افسرده هستید ، بخندید، از خانه بیرون بروید. یوگا کنید… و چون نمی توانید ، سعی کنید که بتوانید…قصدم به هیچ وجه این نیست که بگویم آسان است. برعکس می گویم سخت است و حتی پیشنهاد نمی کنم که شروعش کنید اگر هنوز از چیزی که هستید جانتان به لبتان نرسیده است. اما تنها چیزی که می توانم بگویم این است: با هرکسی هم که شروع کنید اوضاع بعد از ۶ ماه همین خواهد بود و در انتها دلشکسته و آسیب دیده از رابطه خارج خواهید شد. 

شاید آنچه که اینجا پیشنهاد دهم بتواند تصویر واضح تری از آنچه می خواهید به شما دهد. نوشتن قرار داد یکی از آن راهکارهاست.

در زیر نمونه ایی از یک قرار داد ساده مناسب برای دو نفری که در رابطه هستند آورده ام می توانید آنگونه که میخواهید آنرا بنویسید اما فراموش نکنید که پیش از آنچه می خواهید را از خود بپرسید یا جایی یادداشت کنید.

قرارداد رابطه

بخش اول-خانه و آشپزخانه

در صورتیکه یکی از طرفین آشپزی کند دیگری ظرفها را میشوید.

خشک کردن ظرفها و برگرداندن آنها به کابینت گردشی انجام میشود یعنی هفته ایی ۳ روز یک نفر و سه روز بعد نفر بعدی.

جارو و گردگیری می تواند هفته ایی یکبار گردشی انجام شود یا اگر فردی در رابطه آن کار را به عنوان مسئولیت دائم انتخاب می کند نفر بعدی هم می تواند کار دیگری را به گردن گیرد. به عنوان مثال عوض کردن ملافه ها و روتختی و شستن و خشک کردن و تا کردن آنها.

نان خریدن و سایر مایحتاج آشپزخانه می تواند با فردی که بیش فعال است باشد چون کارهای بیرون از خانه آنها خوشحال می کند و جابه جا کردن آن با فردی که در خانه است. 

هرچیزی از جایی خارج میشود به جای خودش برگردد.

شستن لباسهای میتواند گردشی انجام شود یعنی کسی وظیفه ی جداسازی لباسها بر طبق رنگ و جنس آنها و ریختن آن در لباسشویی را به عهده گیرد و دیگری خارج کردن آن و آویزان کردن و تا کردنشان. معمولا بزرگسالان بیش فعال ریختن لباسها در لباسشویی را ترجیح می دهند.اما می شود برای تا کردن و جابه جایی از آنها کمک گرفت. که روزهایش را میشود تعیین کرد.

هزینه ها-

ابتدا باید مشخص شود هرکسی چقدر درآمد دارد بعد نسبت به آن هزینه ها را میشود تقسیم کرد.

مثلا: کرایه خانه با من ولی آب و برق با تو. تلفن را میشود شراکتی حساب کرد.

هزینه های خردو خوراک را معمولا میشود گردن بیش فعال ها اما باز هم انتخابی است. چون اغلب بیش فعال ها کار خودشان را دارند و شاید درآمدشان ثابت نیست پیش از شروع زندگی مشترک از هرنوعش ، همخانه شدن یا ازدواج سفید باید مشخص شود که تا چند درصد هزینه های زندگی را می توانند تقبل کنند چون پیش از این نمیشود برای هیچ هزینه ایی روی آنها حساب کرد.

گفتگو

هنگاه عصبانیت بزرگسالان بیش فعال مانند بمب ساعتی می ترکند. حواستان باشد اگر تصمیم گرفته اید با آنها در زندگی همراه شوید آرام بودن و به آرامش جو کمک کردن است . البته شاید غیرمنصفانه به نظر برسد که همیشه کسی منفجر شود و فرد دیگر آرام بماند و تاثیر نگیرد. اما راهکاری که میشود پیشنهاد کرد این است:  وقتی عصبانی میشود برگه ایی را با این نوشته که” عزیزم ، حرفی نزن که ده دقیقه دیگر پشیمان شوی”  روبرویش نگه دارید.

یا “لطفا نفس عمیق بکش” ” من اینجا هستم به تو گوش کنم” من مقابل تو نیستم ، کنارت هستم”

این جملات می تواند او را هنگام عصبانیت آرام کند.

اگر این راهکار جواب داد در قرار داد خود ذکر کنید که گفتن حرفهای تحقیر کننده در دعوا ممنوع است.

داد زدن و پرت کردن چیزی ممنوع است و اگر نتوانست خودش را کنترل کند وقتی برای عذر خواهی پیشتان می آید برایش جریمه ی نقدی تعیین کنید و در نهایت از تراپیست کمک بگیرید.

وقتی طرف مقابل ابراز ناراحتی می کند جمله تو خودت هم اینگونه بودی یا تو خودت هم آن کار را کردی ممنوع.

وقتی یکی از طرفین رابطه حرف میزند آن دیگری وسط حرفش نمی پرد و اگر بزرگسال بیش فعال نمی تواند خودش را کنترل کند حرفهایش را روی کاغذ بنویسید و بعد از اینکه حرفهای طرف مقابل تمام شد ، صحبت کند.

وقتی طرف مقابل حرفی میزند فرد دیگر چیز دیگری میشنود و این در بزرگسالان بیش فعال بسیار رایج است ، در قرار داد می توان ذکر کرد که هر فردی برداشتش را از جمله طرف مقابل بیان کند.

بندهای زیادی میشود به این قرار داد اضافه کرد اما آنچه پیشنهاد میشود شکلی کوتاه و مختصر است تا بزرگسال بیش فعال را از رابطه زده نکند.

https://www.medicalnewstoday.com/articles/adhd-and-relationships#potential-challenges

https://psychcentral.com/adhd/adhd-impact-on-relationships-tips-to-help

 

یک پاسخ

  1. ممنون خانم ابراهیمی عزیز
    جالب و کاربردی بود
    اینکه از یک بیش فعال شناخت درست داشته باشیم خیلی کمک میکنه که درست رفتار کنیم
    واین قرارداد خیلی میتونه کمک کننده باشه
    و کم کم باعث ایجاد عادتهای درست در فرد بیش فعال بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *